Homebase for Outer Space
1999
(27) about
"Homebase for Outer Space" “Just
as the individual house drifts through the unstructured space of the
suburbs and the spaceship drifts through intergalactic emptiness, so
the cardboard models drift through the unreal space of the ‘white
cube’.”
From: W. W. Anger, “Homebase for Outer Space” Page 171
(28) about "Closed Curcuit"
The text fragments from J. G. Ballard’s novel “Crash”,
which are enclosed in plastic and hung from the tubing system with plastic
ties, speak of the sufferings and joys of corporeal obsessions in a disembodied
world. Resembling Gothic texts, they constitute – together with
the heads, the tubing system, the control lamps and the photographic
tripods – the ornament of a difficult communication.
From: Bill Grawen, untitled typescript, 2002 Page 179
(29) about "Factual
bodies"
These ten body parts are hardly a product of anatomical or violent fragmentation.
Rather the consciousness inherent to a body no longer seems capable of
grasping its host body as an entity.
From: Bill Grawen, “Bodysnatcher oder das Bewusstsein als Parasit
am Körper. Über die Tatsachenkörper von W. W. Anger” (Body
Snatcher or Consciousness as Parasite on the Body. On W. W. Anger’s
(F)actual Bodies), 2003
Page 183
(30) about "Factual
bodies" The relationship
is one of multiplicity to unity. With it, W. W. Anger takes up the age-old
question of how to grasp the world, which is fractured by the doubts
of postmodern subjectivity and sharpened by post-structuralist thought.
Nous, or “consciousness”,
has always been conceived in trans-subjectivist terms. Hens, or “one”,
suffers from the scattered nature of multiplicity. Whether the parts
will ever come together to form a whole – this was not only a concern
of Greek philosophy, but an ongoing potential artistic theme in the work
of W. W. Anger, who had questioned much in the history of ideas.
Johannes
Rauchenberger: W.W. Angers Reliquaries Rerum
Communicating Messages Beyond Systems
Page 188
Subsystem/Cell Division #1 - 7/Anorganic Matter
2000/2001
(31) about " Subsystem/Cell
Division #1 - 7/Anorganic Matter"
It is uncertain whether scales have been
enlarged or reduced, whether one is looking at a micro- or a macrocosm.
It is also uncertain whether the viewer is meant to adopt the role
of the scientist, God, Big Brother or voyeur. The reduction of utopian
architectures that extends through the emptiness of space appears to
be a playful artistic treatment, an attempt to rob them of their menacing
air, as in Maxi und die großen Leute
(Max and Big People, 1990/91), in which W. W. Anger shrank major twentieth-century
artworks to the size of toys to strip them of their heroics. But it is
also an attempt to make a permanent shift in perspective, to go to the
limits of what is imaginable in its mutability: “non coercari maximo
non contineri minimo.”
Johannes Rauchenberger: W.W. Angers Reliquaries
Rerum
Communicating Messages Beyond Systems
Page 197
Closed Curcuit
(32) über "Closed
Curcuit"
Only the disembodied test-tube heads take part in the cryptic talk.
Meanwhile we are all aware that the rapid disappearance of the body constitutes
the gravest danger in the largest and most efficient communications network
of all time.
Johannes Rauchenberger: W.W. Angers Reliquaries
Rerum
Communicating Messages Beyond Systems
Page 197
All citations out of:
Werner Fenz (publisher):
W.W. Anger.subSYSTEME.Das Werkbuch
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(27)
über "Homebase for Outer Space"
"So wie die Eigenheime durch den unstrukturierten Raum der Vorstädte
und die Raumschiffe durch die intergalaktische Leere driften, so driften
auch die Kartonmodelle durch den irrealen Raum des 'white cube'."
Aus: W.W. Anger, Homebase for Outer Space
Seite 171
Closed Curcuit
(28) über "Closed Curcuit"
Die in Plastikfolie eingeschweißten und mit Kabelbinder auf das Schlauchsystem
gehängten Textfragmente aus J. G. Ballards Roman Crash sprechen von
Leiden und Freuden der körperlichen Obsessionen in einer körperlosen
Welt. Gotischen Textbändern gleich konstituieren sie zusammen mit
den Köpfen, dem Schlauchsystem, den Kontrolllampen und den Fotostativen
das Ornament einer schwierigen Kommunikation.
Aus: Bill Grawen, Typoskript ohne Titel, 2002 Seite 179
Tatsachenkörper
(29) über "Tatsachenkörper"
Die zehn Körperteile sind weniger das Resultat einer anatomischen
oder anderen gewaltsamen Fragmentierung, vielmehr scheint das dem Körper
innewohnende Bewusstsein nicht mehr in der Lage zu sein, diesen seinen
Wirtskörper als Ganzes zu begreifen.
Aus: Bill Grawen, Bodysnatcher oder das Bewusstsein als Parasit am Körper. Über
die Tatsachenkörper von W. W. Anger, 2003
Seite 183
(30) über "Tatsachenkörper"
Das Verhältnis ist eines der Vielheit zur Einheit. Damit greift
W. W. Anger eine alte Idee der Welterfassung auf, gebrochen durch die
Infragestellung postmoderner Subjektivität und geschärft durch
poststrukturalistisches Denken. Der Nous, das Bewusstsein, wurde immer
schon auch transsubjektivisch gedacht. Das Hen, das Eine, leidet an der
Zerstreutheit der Vielheit. Ob die Vielheit sich sammeln oder finden
wird können zum Einen ist nicht nur die Fragestellung etwa der griechischen
Philosophie, sondern auch ein permanentes künstlerisches Fragepotenzial
im Werk von W. W. Anger, dessen geistesgeschichtliches Fragen beachtlich
ist.
Johannes Rauchenberger: W.W. Angers Reliquaries
Rerum Communicating Messages Beyond Systems Seite 188
(31) über " Subsystem/Zellteilung #1 -
7/Anorganische Materie"
Unentschieden ist also Vergrößerung oder Verkleinerung, die
Sicht auf den Mikro- oder den Makrokosmos. Unentschieden auch, ob wir
als Betrachter die Rolle des Wissenschaftlers, des Gottes, des Big Brother
oder des Voyeurs einnehmen. Die Verkleinerung von utopischen Architekturen,
die sich durch die Leere des Alls legen, scheint eine Handhabung im Modus
des Spielerischen zu sein: Ein Versuch, ihre Bedrohlichkeit zu nehmen,
wie einst schon bei Maxi und die großen Leute (1990/91), als W.
W. Anger große Kunstwerke des 20. Jahrhunderts auf Spielzeugformat
heruntergedrückt hat, um ihnen die Heroik zu nehmen.
Johannes Rauchenberger: W.W. Angers Reliquaries
Rerum
Communicating Messages Beyond Systems
Seite 197
(32) über "Closed
Curcuit"
Es sind eben nur Köpfe, ohne Körper,
im Reagenzglas groß geworden,
die an einer kryptischen Form der Kommunikation partizipieren. Das rapide
Verschwinden der Körper im größten und effizientesten
Kommunikationsnetz, das der Menschheit je zur Verfügung stand, ist
uns mittlerweile allen als größte Gefahr bewusst.
Johannes Rauchenberger: W.W. Angers Reliquaries
Rerum
Communicating Messages Beyond Systems
Seite 198
Alle Zitate aus:
Werner Fenz (Herausgeber):
W.W. Anger.subSYSTEME.Das
Werkbuch
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