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Kunst und Sponsoring

Art and Sponsoring
2000

Photo album as an art object for the album 00 exhibition at the Galerie Cult in Vienna. Photo album: 30 x 30 cm; photos and texts 10 x 17.5 cm each.

Erich Praschak, gallery owner of the Viennese Galerie Cult, invites fifty-two artists living in Austria to capture their personal and (socio)political annual review of the millennium year 2000 in one orange-coloured photo album each. W. W. Anger does so in the form of forty-three art projects portraying all manner of his own every day activities and circumstances as highly ironic instances of sponsoring: dishwashing sponsored by Sunlight, the pet (cat) sponsored by Brekkies, reading sponsored by the Suhrkamp publishing house, etc.

album 00 | Galerie Cult, Vienna | November 15, 2000 – January 27, 2001 | exhibition participation.
album 00 | Büchsenhausen exhibition room, Innsbruck | April 6 – May 12, 2001 | exhibition participation.

Kunst und Sponsoring
2000

Fotoalbum als Kunstobjekt für die Ausstellung album 00 in der Galerie Cult in Wien. Fotoalbum: 30 x 30 cm; Fotos und Texte je 10 x 17,5 cm.

Erich Praschak, Galerist der Wiener Galerie Cult, lädt 52 in Österreich lebende KünstlerInnen ein, ihren persönlichen und (gesellschafts-)­politischen Jahresrückblick auf das Millenniumsjahr 2000 in je einem orangefarbenen Fotoalbum festzuhalten. W. W. Anger tut dies in Form von 43 Kunstprojekten, die alle möglichen Alltagshandlungen und Lebensumstände seiner Person als höchst ironische Sponsoring-Fälle darstellen: Geschirrspülen von Sunlicht gesponsert, das Haustier (die Katze) von Brekkies, das Lesen von Suhrkamp u.s.w.

album 00 | Galerie Cult, Wien | 15. November 2000 bis 27. Jänner 2001 | Ausstellungsbeteiligung. album 00 | Ausstellungsraum Büchsenhausen, Innsbruck | 6. April bis 12. Mai 2001 | Aus­stellungsbeteiligung.

Subsystem

Cell Division

Subsystem/Cell Division #1–7/Anorganic Matter
2000/2001

Four-part room and wall installation consisting of three groups of objects. Subsystem: twenty-part; PVC spheres, plastic tubes, model figures, threaded rods, paint, nylon thread, nuts. Cell Division #1–7: seven-part, diameter between 9 and 20 cm; plaster, PVC spheres, paint, screws, nylon threads. Anorganic Matter: seven-part wall installation consisting of one large (69 cm diameter) and five smaller disks (39 cm diameter each) and a text panel. Materials: acrylic glass, felt pen, paint. Total size: variable.

The Subsystem installation consists of plastic spheres, connected by plastic tubes, as cell units (transparent, opaque, silver-metallic, black) that – inhabited by model figures – portray a fictitious, visionary “laboratory-style” system of space and life.

Cell Division #1–7 illustrates the evolution and growth process of these cell systems.The Anorganic Matter, with the angular portraits on the wall disks and the writing on organic and anorganic matter, acts as a corrective to the visionary fiction: “He became painfully aware that none of the robots had ever seen anything living. [...] and none of them understood exactly what the words ‘organic matter’ meant.”

Subsystem | Ecksaal ­Joanneum, Graz | March 28 – April 13, 2002 | solo exhibition.

Subsystem/ Zellteilung #17/ Anorganische Materie
2000/2001

Vielteilige Raum- und Wandinstallation, bestehend aus drei Objektgruppen. Subsystem: zwanzigteilig; PVC-Kugeln, Plastikschläuche, Modellfiguren, Gewindestangen, Lack, Nylonschnüre, Muttern. Zellteilung #1–7: siebenteilig, Durchmesser jeweils zwischen 9 und 20 cm; Gips, PVC-Kugeln, Lack, Schrauben, Nylonschnüre. Anorganische Materie: sieben­teilige Wandinstallation aus einer großen (Durchmesser 69 cm) und fünf kleineren Scheiben (Durchmesser je 39 cm) sowie einer Texttafel. Materialien: Acrylglas, Filzstift, Lack. Gesamtmaß: variabel.

Die Installation Subsystem besteht aus mittels Plastikschläuchen verbundenen Plastikkugeln als Zelleinheiten (durchsichtig, opak, silbermetallic, schwarz), die – von Modellfiguren bewohnt – ein fiktiv-visionäres „laborartiges“ Raum- und Lebenssystem veranschaulichen.

Zellteilung #1–7 verdeutlicht den Entstehungs- und Wachstumsprozess dieser Zellsysteme. Die Anorganische Materie fungiert, mit den kantigen Porträts auf den Wandscheiben und dem Text zu organischer und anorganischer Materie, als Korrektiv der visionären Fiktion: „Ihm wurde schmerzhaft bewusst, dass keiner der Roboter je etwas Lebendiges gesehen hatte. [...] und keiner von ihnen verstand genau, was die Wörter ‚organische Materie‘ bedeuteten.“

Subsystem | Ecksaal ­Joanneum, Graz | 28. März bis 13. April 2002 | Einzel­ausstellung.

Test Card

Test Card
2000

Poster action in public space. Four bars of color, each associated with a particular Austrian political party – red, blue, black, green – divide the poster vertically. The blue bar bears the caption “TESTBILD” (test card) in white letters. Above this word is a black horizontal bar with a negative inscription of numbers (from 1 to 14); below the capital letters is a bar with the numbers written in words in various languages.

The Subsystem installation consists of plastic spheres, connected by plastic tubes, as cell units (transparent, opaque, silver-metallic, black) that – inhabited by model figures – portray a fictitious, visionary “laboratory-style” system of space and life.

A hotly disputed black/blue (ÖVP/FPÖ) coalition was formed in Austria for the first time in 2000.

Time Art | poster action of Gruppe 77 in public space, Graz | July 2000 | exhibition participation | art critics’ prize.

Testbild
2000

Plakataktion im öffentlichen Raum. Vier den politischen Parteien Österreich assoziierte Farbbahnen – rot, blau, schwarz, grün – teilen das Plakat in vertikaler Richtung. Der blaue Streifen trägt in weiße Lettern die Aufschrift „TESTBILD“. Oberhalb dieses Begriffs ist ein schwarzer Horizontalstreifen mit der negativen Inschrift von Zahlen (von 1 bis 14) angebracht, unterhalb der Versalien ein Streifen, der die dazugehörigen ausgeschriebenen Zahlen in verschiedenen Sprachen trägt.

Im Jahr 2000 wurde in Österreich erstmals eine heftig umstrittene schwarz-blaue Koalition gebildet.

Kunst auf Zeit | Plakataktion der Gruppe 77 im öffentlichen Raum, Graz | Juli 2000 | Ausstellungsbeteiligung | Preis der KunstkritikerInnen.